ისტორიკოსი ნინო აბულაძე. Технологии Blogger.
RSS

თათრის მოედანი

ბაზრობა

თბილისი ცნობილია,როგორც სავაჭრო ცენტრი.ამ სავაჭრო ცენტეად ითვლებოდ თათრის მოედანი. აქ მოდიოდა ყოველგვარი საქონელი და სურსათ-სანოვაგე, გავიხსენოთ საიდან რომელი სურსათ-სანოვაგე შემოჰქონდათ, შეიძლება დღესაც მოჰკათ ყური  ”აღზავანს მივალ მარილზეო” , არ გაგიკვირდეთ, საუკეთესო მარილი სწორედ იქიდან შემოდიოდა ჩვენ თბილისში; მაშ ასე , რა ჩამოქონდათ და რა იყიდებოდა თათრის მოედანზე?!

შორაგალოდან,მარნეულიდან და დურნუკიდან-ფქვილი და ხორბალი;
ყარაიაზიდან-ბრინჯი;
აღდაშიდან-საზამთრო;
ზაქათალიდან-“ლეკური მსხალი”
შხლოიდან-ყველი;
თუშეთიდან და ყარაბაღიდან-ცხვარი, მატყლი, ერბო;
ჰამამლიდან-კვერცხი;
ჯაღალოღლიდან და მანგლისიდან-კართოფილი;
ლამბალუდან-კარაქი;
ყუფლიდან და ქაღზმანიდან(აღზავანიდან)-მარილი;
ბორჩალოდან-ბოსტნეულობა: ხახვი, ბადრიჯანი და სხვ;
თათრის მოედნის შუაგულში გამართული იყო ყაფანი-დიდი სასწორი,საიდანაც
საქონელი მცხოვრებლებსა და ვაჭრებს ურიგდებოდა. სოპლიდან მოსული საქონელი ჯერ ქალაქის მცხოვრებლებს უნდა ეყიდათ და შემდეგ ქორვაჭრებს.
 როცა ყაფანზე ბორაღი იყო აღმართული, მაშინ მცხოვრებლებს უნდა ევაჭრათ. სრულ 12 საათზე ბორაღს დაუშვებდნენ და ეს იმას ნიშნავდა,რომ ამის შემდეგ უნდა დაწყებულიყო ვაჭართა და სოფლელთა აღებ-მიცემობა.

  თათრის მოედანი ეწოდებოდა გორგასლის მოედნის ადგილზე მდებარე თბილისის
თათრის მოედანი 
ერთ-ერთ ეძველეს მოედანს. ვახუშტი ბაგრატიონი მას “ციხის მოედანს”, ხოლო ჟან შარდენი “სამხედრო მოედანს” უწოდებდა. მოედანი უშუალოდ ესაზღვრებოდა კედელს, რომელიც ქალაქს გამოყოფდა ქვემო ციხისაგან. მას სხვა სახელები ჰქონდა: “ქვემო მოედანი”, “შეითანბაზარი”, “მეიდანი”. ციხეში საუკუნეების მანძილზე დამპყრობლები-სპარსელები და ოსმალები იდებდნენ ბინას.შემდეგშიც ამ უბნის მოსახლეობას ძირითადად სპარსელები შეადგენდნენ. აქედან უნდა მოდიოდეს ხალხში მიღებული სპარსელებისა და ოსმალების განზოგადებული სახელის “თათრის” გადატანა მოედნის სახელწოდებაზე.

მოედანზე, ძირითადად, სურსათ-სანოვაგიანი სავაჭროები იყო განლაგებული. მოედნის ჩრდილო-აღმოსავლეთი მხარე ალაფხანას ეკავა, მოპირდაპირე მხარე - მეხაშეების რიგსა და სამეფო დუქნებს. ამ რიგების უკან ე.წ. ბერძენხანა იგივე ბერძნების უბანი იყო წარმოდგენილი. სამხრეთ-დასავლეთიდან მოედანზე გამოდიოდა ე.წ. ციხის დიდი საყდარი(“სურფგეორქა”), რომლის წინ მენაბდეებისა და მედუქნეების დუქნები იყო განლაგე-ბული. ამ მხარეზე მოედანს ერწყმოდა ლილახანა. ალაფების გარდა, მოედანზე იყვნენ განლაგებულნი ბაყლები, მეთევზეები, ყასაბები.

თათრის ბაზრის გარდა, თბილისში სხვა ბაზრებიც იყო: ავლაბრის, სადაც სურსათ-სანოვაგით ვაჭრობდნენ და ერევნის მოედნის, სადაც დილაობით იყიდებოდა შეშა და თივა.
ლაფხანა-მარცვლეულით და ფქვილით მოვაჭრეთა რიგებს ეწოდებოდა.
ლილახანა-მღებავთა რიგს.
სურფგევორქი-ციხის ეკლესიის სომხური სახელი, რაც წმინდა გიორგის ეკლესიას ნიშნავს, რომელიც XVII ს. აღადგინეს. განძის ეკლესიის აღების შემდეგ გადაიქცა სომეხ-გრიგორიანების საეპისკოპოსო ეკლესიად.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 коммент.:

Отправить комментарий